Vi er i Kina! Det er lidt svært at forstå!

Københavns Lufthavn genlød af glade, snakkende sangere, da vi mødtes i terminal 3 i går! Alle var glade og spændte. Kufferterne var pakket godt og grundigt. Kortrøjen, den hvide skjorte, de sorte bukser og sorte sko var i håndbagagen. Dertil kom også den store nodemappe. Dertil kom så alt det man havde lyst til at bruge, når vi skulle flyve. De flestes rygsække var fyldt til randen!

Grupperne fandt hurtigt sammen, og folk gik i samlet flot til check-in, hvor vi minsandten fik vores egne check-in-skranker! Derfor gik det rigtig hurtigt at få folk igennem.

Sikkerhedskontrollen var også en smal sag, og inden vi vidste af det var vi i Tax-Free området i lufthavnen. Vi mødtes kort og alle fik ½ time til at finde noget mad, noget slik, lidt sodavand og hvad man ellers lige manglede.

Der gik ikke lang tid, før vi skulle igennem paskontrollen, hvilket heldigvis også var hurtigt klaret. Og få minutter senere sad de fleste allerede ved gaten, hvor den store SAS-maskine holdt og ventede på os. Snakken gik lystigt og folk var rigtig glade for at være på vej afsted.

Inden længe var vi allerede ombord på flyet, heldigvis fik vi lov til at sidde næsten samlet. Så der blev snakket, pjattet og hygget. Efter en kort ventetid, fordi et par passagerer fra Aalborg var kommet lidt forsinket ind, bakkede flyet ud og trillede langsomt mod landingsbanen. Men på dette tidspunkt var folk allerede ved at se film og spille spil. Flyet gik i luften, og piloten satte godt gange i motorerne. På et tidspunkt var vi over 1000 km/t, for at indhente lidt af den tid vi var blevet forsinket. Men det varede ikke længe inden han satte dem ned igen, så vi ”kun” lå på fine 950 km/t.

Efter et par timers flyvning kom drikkevarerne rundt. Vi fik hvad vi havde lyst til. Cola, og Sprite var meget populære valg. Efter ca. ½ time kom maden også rundt, og vi begyndte med stor appetit at spise kylling i rød-peber-sauce med ris. Da folk havde spist færdig, blev resterne og affaldet samlet ind, og da den efterfølgende kaffe og te var blevet drukket, gik kabinepersonalet rundt og lukkede vinduesskærmene i. Inden længe sov stort set hele flyet!

Nogle timer senere var de fleste vågne igen, og inden vi så os om, kom personalet med morgenmaden. Da den var fortæret, gik der ikke lang tid inden kaptajnen meddelte at nu skulle vi snart lande. Enkelte vovede sig til at åbne for vinduesskærmene, og blev mødt med et fantastisk syn af den mongolske slette, set fra 10 km højde.

Efter en heldigvis fuldstændig begivenhedsløs landing i Beijing lufthavn, trillede vi hen til gaten, og ca. 10 minutter efter var folk af flyet. Dejligt at få lov til at stå med fast grund under fødderne igen.

Nu begyndte en folkevandring. Beijing Capital International Airport (BCIA)’s ene terminal er verdens næststørste i areal (988.000 kvm) og det tog lang tid at komme helt ned til paskontrollen og immigrationen. Vi fik lige scannet fingre, vist pas og visum til grænsekontrollen. Efter en kort shuttle-togtur fra den ene ende af terminalen til den anden, endte vi ved bagageudleveringen. Ret hurtigt fik vi alles bagage af båndet. Inden kufferter manglede! Jubii!

Pludselig var vi ude i ankomstterminalen hvor vores to guider, Jonina og Alice, stod og ventede. De skal være med os hele turen igennem. Godt at have dem med! Vi ser frem til at lære dem bedre at kende.

Vi kom ombord i en ret lille bus, uden særlig meget bagagerumsplads, så ca. 10-15 kufferter måtte vi have stående i midtergangen af bussen. Men heldigvis fik vi alle med, også sangere, forældre, korleder, pianist og vores 2 guider! Bussen havde dårligt nok forladt lufthavnen inde Jonina og Alice begyndte at dele Subway sandwich ud til alle. Det var meget tiltrængt! Der kom også en flaske vand til hver!

Godt et par timer senere parkerede vi bussen ved indgangen til Beijing South Terminal, en af de mange højhastighedstogsstationer der er i Beijing. Her havde vi allerede tabt både øjne, næse og mund og de kæmpe bygninger som findes i Beijing. F.eks. China Zun, som er 528 meter høj!

For bare at komme ind på togstationen måtte vi vise vores pas igen, og vi skulle da også lige igennem endnu en sikkerhedskontrol med røntgen af vores kufferter og tasker.

Da vi endelig kom ind i terminalen, var der fri leg i ½ times tid. Det blev benyttet til toiletbesøg, indkøb af sodavand og kaffe! Meget tiltrængt for mange, så det ud til.

Vi fik vores billetter til højhastighedstoget, og gik stille og roligt hen med trappen ned til perronen. Her opdagede vi, at vi skulle sidde rigtig spredt i hele toget. Men nogle hurtige beslutninger gjorde at vi mindst har 1 herrer i hver af de vogne hvor der sidder drenge. Så vi dækkede vognene fra 3 til 14. Og der var 16 vogne ialt med ca 90 pax i hver! Begynd selv at regn ud hvor mange det er der var med toget.

Der gik dog ikke lang tid, inden alle var på toget, og havde fundet deres pladser. Vi skød hurtigt den fine fart af 345 km/t. Det var desværre mørkt udenfor, og det eneste vi kunne se igennem ruderne, var lidt vejlamper og nogle bygninger med masser af lys på. Indimellem så vi lige lyset fra et andet tog som kørte modsatte vej. Toget var fyldt og selv på sådan en lørdag aften var det noget af et syn. Reklamerne kørte på TV skærme, der var en konstant snakken, og ofte blev man afbrudt af de optagede stemmer, som fortalte om alle de ting vi ikke må. Det var ganske underholdende, for vi forstod ikke noget som helst af hvad der blev sagt. Heldigvis sagde de også fleste ting på engelsk!

Vel ankommet til Qingdao, kom vi ombord på hvad der umiddelbart lignede en større bus. Det var den også, men noget af bagagen måtte igen en tur i midtergangen! Det generer os ikke synderlig. Nogle er heldige at få nogle dejlig, bløde tasker, som de så kan udnytte til hovedpude for en lille lur eller som et dejligt armlæn. Vi er allerede ved at have fundet vores pladser i bussen, med drengene foran, og herrerne bagved. Ganske som vi plejer. En folk af herrerne begyndte at synge et lystigt udvalg af diverse sange, som vi enten har med herud, eller som vi har sunget tidligere. Alle morer sig over det, og når en sang falder til jorden, så griner folk og begynder på en ny. Korhygge på højeste niveau!

Fremme ved hotellet fik vi en mindre overraskelse, da buschaufføren kørte op foran et meget stort, flot hotel. Vi undrede os, og det gjorde de 2 guider også. Det viste sig dog, at vi skulle på den modsatte side af hotellet, til et noget mindre hotel, som er udmærket, men ikke helt i samme kaliber som det chaufføren kørte op til først. På det lidt mindre hotel, har har vi så slået lejr for natten. Folk er meget trætte og skal bare have noget søvn! Jo mere, jo bedre! For i morgen bliver enorm travl, med koncert kl. 16:30 lokal tid (6 timer foran DK), i måske den flotteste koncertsal man kan forestille sig. Som en af herrerne sagde inde vi tog afsted, da han så et billede af bygningen: ”Den ligner en forvokset udgave af operahuset i Sydney”.

Men sagt på den korte måde. Alle har det godt og vi er kommet godt frem! Der er mange indtryk, nye vaner som lige skal indarbejdes. Men mon ikke det går. Det plejer det jo.

Vi skrives ved i morgen, hvor der nok også kommer et par enkelte billeder fra i dag. Vi ved hvert fald, at der blev taget et fint et af bagage-midtergangen i vores ret lille bus i Beijing. Det tog vores 2 guider, men vi har endnu ikke set resultatet.